Dags för fest på hemmaplan

Eftersom Joel, som egentligen driver den här bloggen, har fått hedersuppdraget att rapportera från Swedish Open live på turneringens hemsida kommer jag, Joels fyra år yngre bror, förse er med resultat och reportage de kommande två veckorna. Jag kan verkligen inte säga att mitt tenniskunnande är lika bra och stort som min äldre brors men jag är intresserad av tennis och kan naturligtvis då även en del. Min favoritspelare är inte någon av de bäst rankade spelarna utan Roger Federers landsman, 18-rankade Stanislas Wawrinka. Wawrinka som i sitt senaste framträdande tvingade fram ett femte och avgörande set mot hemmahoppet Andy Murray i Wimbledon har utvecklats enormt de senaste åren. Därför har han fastnat i mina ögon och jag följer med glädje hans kommande, förhoppningsvis positiva, utveckling.


Serena Williams tog sin tredje titel i Wimbledon tidigare idag

Tidigare idag möttes systrarna Williams i en stekhet Wimbledon-final. Att de skulle bärga deras åttonde titel tillsammans på det klassiska gräset i London var klart inför mötet, men själv såg jag dagens förlorare, Venus, som en liten favorit innan sammandrabbningen. Detta eftersom hon tagit två raka titlar just här och fått sitt namn inristat på den världskända pokalen inte mindre än fem gånger. Men det blev ingen sjätte titel för Venus som hunnit bli en stor publikfavorit i London. Istället vann syrran, Serena, i två raka set 7-6, 6-2 och kunde därmed lyfta det silverfärgade fatet för tredje gången i sin karriär.


Roger Federer kan bli historisk, men monsterservaren kan bli tuff

Imorgon möter Roger Federer, Wimbledons manlige kung, amerikanen Andy Roddick i finalen, och jag är övertygad om att han kommer bli historisk. Med sin femtonde Grand Slam-titel kommer han att kunna skriva in sig i historieböckerna som den spelare med flest Grand Slam-titlar genom tiderna. Han kommer återigen även kunna kalla sig världens bäste, även om jag tycker att han alltid varit det, eftersom att han går om Nadal i rankingen om han vinner i morgon. Visst, Roddicks servar är fenomenala och hans övriga spel har även det stämt riktigt bra än så länge. Men Roger Federer, historiens bäste, kommer inte vika ner sig i första taget, och även om jag tror att det kan bli en riktigt välspelad och spännande match är jag säker på att han drar det längsta strået. I den här formen är han riktigt svårstoppad.


Lottningen i Collector Swedish Open Women är klar
Kan även lite kort meddela att lottningen till nästa veckas damturnering i Båstad ägde rum idag. Svenskettan, Sofia Arvidsson, fick möta toppseedade Caroline Wozniacki och det blev även en riktigt tuff lottning för återstående svenskar. Den 15-åriga supertalangen Ellen Allgurin har störst chanser då hon lottades mot en kvalspelare, men vi får samtidigt komma ihåg att hon bara är 15 år. Det kommer med störst sannolikhet alltså inte vara någon svenska kvar efter de två första dagarnas spel.

Kommer favorittippade danskan Caroline Wozniacki slå ut svenskettan Sofia Arvidsson i första omgången?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0