Roger Federer - historiens bäste

För ett år sedan vädjade media Roger Federer om att lägga racket på hyllan efter det att han tappat världsrankingens topplacering. Men Federer har under ett års tid gått sin egen väg och efter dagens dramatiska finalmatch på center courten i Wimbledon kan schweizaren återigen titulera sig som världens bäste.

  

Det har gått exakt ett år sedan Rafael Nadal förstörde gräskungen Roger Federers chanser att slå ut Björn Borgs gamla rekord på fem raka Wimbledontitlar. Efter den kanske mest spännande och längsta finalen genom tiderna på det klassiska gräset i Londons utkant kunde spanjoren knyta näven och ta emot publikens, ja, hela världens hyllningar. Media hävdade efter fjolårets tennishöjdpunkt att det var bäst för Federer att lägga racket på hyllan. Men Federer gav sig aldrig, han ville visa alla som tvekat att han är bäst. Och även om jag alltid tyckt att Federer har varit världens bäste kan man inte officiellt säga det förrän nu. För efter att ha tagit tillbaka sin titel i Wimbledon klättrar han nu förbi Nadal i världsrankingen.  En del kanske menar att det är på grund av Nadals skada att Federer är där han är idag, men enligt mig hade han besegrat gruskungen i vilket fall. I dagens finalmatch stod amerikanen Andy Roddick för motståndet. Och motstånd kan man verkligen säga att han stod för. Federer fick verkligen ingen lätt resa fram till matchbollen efter cirka fyra timmars spel. All kredit till Roddick som chockade hela tennisvärlden de här veckorna, men det här var verkligen Federers dag. Även om han inte spelade på sin högsta nivå kunde han vinna, vilket visar hur bra han är. För att kunna vinna en Wimbledonfinal när inte allt står rätt till är otroligt starkt. Den här turneringsvinsten innebär att Federer tar skuttet upp som enda spelare genom tiderna med femton grand slam-vinster. Jag måste avsluta det här inlägget med att säga att Roger Federer, enligt mig, är världens genom alla tider bäste tennisspelare.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Helt rätt. Nu är Federer störst. Vem tror du vinner i Båstad?

Parga

2009-07-06 @ 09:09:21
Postat av: Oskar

Om grusformen har hållt i sig har jag hemmahoppet Robin Söderling som favorit. Förstaseedade spanjoren Fernando Verdasco är även han riktigt bra på gruset. Så hamnar de på varsin halva av lottningen förväntar jag mig en final mellan dem två. I damturneringen kan jag väl inte säga någon annan än Wozniacki.

2009-07-06 @ 10:57:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0