Dramatiken stiger

Efter Söderlings superskräll mot Nadal känns det som att turneringen har gått in i en ny skepnad. Nu tror alla fullt ut på att dem kan vinna och ingen går säker.
Federer jagar sin första Roland Garros titel men han har verkligen inte imponerat och han får inte lika mycket gratis längre som han fick förr. Med det menar jag att spelarna som skulle möta honom för två-tre år sedan kände sig slagna på förhand, nu vet alla att det går att slå schweizaren som tvingas slita ännu hårdare på banan.
Det går inte att räkna ut någon av kvartsfinalisterna i årets turnering, förutom Tommy Robredo då kanske. Han har inte några vapen som krävs för att lyckas hela vägen enligt min mening. Spanjoren är en spelare som behärskar det mesta men som inte kan hota sina motståndare med några dödande slag.

Come on Robin!
I dag inleds kvartsfinalspelet med den väldigt intressanta drabbningen mellan Robin Söderling och Nikolay Davydenko. Med statistiken och en grym form i ryggen tycker jag Robin Söderling får kliva ut som liten favorit. Han har vunnit de två senaste mötena med Davydenko på grus. Om än efter tuffa tresetare.
Å andra sidan har Davydenko också imponerat och knappast behövt ta ut sig speciellt mycket. Svensken kan räkna med att få tillbaka minst lika många bollar som han fick mot Nadal och om Söderling inte lyckats bibehålla samma fina träff som i sina två senaste matcher så kan det mycket väl bli en tråkig historia för honom.
Svenskens insats mot Nadal var riktigt bra för svensk tennis och dess intresse, låt oss hoppas att han kan följa upp bedrfiten och trissa upp tennisfebern ytterliggare några grader.

Härlig kvällsunderhållning
Dagens spelschema avslutades med matchen mellan Andy Murray och Fernando Gonzalez. Som ni trogna läsare bör vet så är Gonzalez en av mina stora favoriter, hans forehand hade förmodligen kunnat rubba kinesiska muren, hehe.
Jag är kanske lite väl enögd i min bedömning av denna matchen men jag kan inte se hur Murray ska få stopp på chilenaren. Gonzalez trivs bäst på grus av dem två och har det spelet som passar bäst på grus. Murrays tunga serve och kontringsspel tycker jag passar bättre på snabbare underlag. Nej, denna match-upen tillhör min favorit, Fernando Gonzalez!

Ska Fernando Gonzalez kunna hota världsettan Nadal?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0