Dags för kvartsfinalspel

Tolv kvartsfinaler ska idag spelas runtom i Europa. Jag har valt ut tre matcher, en från varje turnering, som jag tycker är extra intressanta.

I Estoril så tycker jag att mötet mellan Nikolay Davydenko och Mardy Fish kommer att bli riktigt intressant. Fish är i riktigt bra grusform och slog förra veckan Igor Andreev och spelade jämnt med Verdasco. Det blir verkligen en svår nöt att knäcka för världselvan Davydenko som är på väg tillbaka från en skadeperiod. En bollsnål Davydenko och en offensiv Fish i gott slag ger stora möjligheter till en bra match med fina dueller i bra tempo.

Vidare så känns mötet mellan de två ynglingarna Marin Cilic och Jeremy Chardy högintressant. Två spelare som inte gärna håller igen och spelar defensivt. Kroaten Cilic har vidare en riktigt tung serve, mycket tack vare sin fina räckvidd. Franske Chardy kommer ifrån en riktigt lyckad juniorkarriär med bland annat en seger i Wimbledon och en finalplats i US Open. Han har inte riktigt blommat ut än på ATP-nivå men han är på god väg och ligger för tillfället på en 40:e plats på rankingen. 
Detta är spelarnas första möte på herrtouren, däremot har dem mötts tre gånger på juniorouren. Där har Cilic gått segrande ur två av mötena medan Chardy kanske tog den viktigaste segern i kvartsfinalen i US Open år 2005.

Självfallet så är det den helserbiska kvarten mellan Novak Djokovic och Victor Troicki som är den stora höjdpunkten i Belgrad. Inte för att jag tror att matchen på något sätt kommer att bli jämn då Djokovic kommer att bolla lite med sin landsman. Däremot för att intresset för matchen är riktigt stort och att det säkerligen kommer att bli god stämning i grytan nere i Belgrad. Matchen är lagt på kvällen när publiken brukar vara mest högljud och fanatisk. Jag hoppas verkligen på en underbar atmosfär. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0