Första matchen i gång

Med anledning av lite valborgsfirande i går så tog jag sovmorgon idag och kom precis upp ur sängen. Det första som slog mig var att jag skulle skriva en liten bit om varje kvartsfinalmatch som spelas under dagen.
Jag tar dem en efter en, först ut är Novak Djokovic mot Juan Martin Del Potro. Den matchen har precis börjat så jag inkluderar den här också.

Novak Djokovic - Juan Martin Del Potro
Som jag ser det så bör Djokovic vinna denna matchen ganska komfortabelt då han visat väldigt fin form i inledning av grussäongen. Serben har ett mycket bättre grundspel och jag förväntar mig att han uttnyttjar det och placerar bollarna med marginal för att få långe Del Potro i rörelse. Vad som mer talar för världstrean är att han kommer från en komfortabel seger och är mer utvilad än argentinaren som blev pressad rejält i en tresetare mot Stanislas Wawrinka. Det som skulle tala för Del Potro är hans tunga serve, den måste verkligen ge honom många enkla poäng för att han ska ha någon chans i dagens match.

Roger Federer - Mischa Zverev
Verkligen en skalp av den 76:e rankade tysken att ta sig till kvartsfinal. Jag tror han är väldigt nöjd med sin vecka än så länge, men jag tror fortfarande han är hungrig efter att få överraska ytterligare en gång.
Idag blir det dock väldigt tufft och jag tror det ska mycket till för att han ska kunna rubba världstvåan som visat upp en god form och inte tappat något set hittills i turneringen. Zverev är tvungen att spela "in the zone" hela tiden för att hänga med på samma nivå som schweizaren och det känns ganska omöjligt att han ska kunna stå för en sådan bedrift.

Rafael Nadal - Fernando Verdasco
Man behöver väl knappast nämna något om världsettans spel, han har varit fullständigt överlägsen i sina två inledande matcher och bara släppt sex game. Verdasco ställs alltså inför svårast möjliga uppgift inom tennis för närvarande då han ska försöka slå sin kompis Rafael Nadal för att ta sig till semifinal.
En match mellan två vänsterhänta spanjorer som kan bli väldigt underhållande om Verdasco spelar sin bästa tennis. Matchen mellan dessa två herrar i Australian Open sitter fortfarande kvar på näthinnan då det var en av årets absoluta bästa matcher. Verdasco spelade en av sina bästa matcher i karriären och pressade Nadal i en femsetare, där världsettan tillslut orkade stå pall för trycket och vinna femte set med 6-4.

Fernando Gonzalez - Juan Monaco
Jag varnade lite för chilenaren förra veckan och då åkte han tyvärr ut i en tuff semifinal mot David Ferrer. Denna veckan har han visat upp samma goda form och hans forehand fungerar verkligen på bästa möjliga sätt för honom.
Monaco, som skrällde ordentligt genom att slå ut världsfyran Andy Murray i andra omgången är inte på något vis ofarlig och jag tycker att detta sydamerikanska möte är det mest öppna på pappret. Dock håller jag tummarna för Gonzalez som jag tycker bjuder på publikvänlig tennis då han verkligen går på varje boll och allt som oftast går runt på forehand för att slå "inside-outslag".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0