Fyra månaders väntan är över

För ungefär fyra månader sedan avslutades årets första Grand Slam, Australian Open. Idag tog äntligen årets andra riktiga storturnering fart. Känslan nu är riktigt förväntansfull och jag hoppas innerligt att någon sätter käppar i hjulen för gruskungen Rafael Nadal. Det är inte för att jag har något emot honom för han är verkligen en enastående spelare men jag tror det hade behövts för att skaka liv i den verkligen jakten på världsettan.
Om någon lyckas tvåla dit Nadal på han egna jaktmarker skulle det betyda väldigt mycket för övriga spelare i världstoppen, det skulle ge alla hungriga spelare ett tecken på att han inte är övermänsklig och att det går att knäcka honom. Personligen skulle jag dö av glädje om han fick känna på samma bittra smak av förlust som Federer fick göra i Wimbledon i fjol. Och vem hade då inte passat bättre än schweizaren själv till att avklara det uppdraget.
Jag tänkte resumera veckan som gått litegrann och det första man tänker på är helt klart; Äntligen!
Veckan som gått har varit en lång väntan på vad som komma skall, turneringen i Kitzbuhel var mest till för spelare som härjar lite längre ner på rankingen och jagar rankingpoäng och World Team Cup stod i förfogande till dem som ville slipa formen in i det sista. Bäst av alla på att slippa formen i World Team Cup var våran egen Robin Söderling, han gick obesegrad igenom singelspelet och stod för en ruskig käftsmäll när han nollade rutinerade Rainer Schuettler. Söderling visade återigen att han spelar som bäst när han får representera sitt land i landslagssammanhang och det är bara att hoppas att han kan bibehålla den fina formen som han visade upp i Dusseldorf.
Mer har jag egentligen inte att säga om veckan som varit så det är lika bra att hoppa på listan direkt.

Veckans tre i topp

1. Robin Söderling
6-0,6-0 säger väl det mesta. Svensken visade vilken fin kapacitet han har och gör så att vi landsmän har någon att hålla tummarna för.

2. Guillermo Garcia-Lopez
Trots att Austria Open inte direkt var fullpackad med stjärnor tycker jag att spanjoren är värd lite uppmärksamhet efter att ha bärgat sin första ATP-titel. Stort grattis!

3. Ivo Karlovic
Kroaten dunkade i dag in 55 serveess och gick ändå förlorande ur matchen mot Lleyton Hewitt, bara det är en bedrift. Det finns dem som tycker att det är riktigt tråkigt att sitta och kolla när en spelare bara pepprar in serve efter serve men jag måste medge att jag tycker det är ganska stort att se när Karlovic promenerar ut och avlossar fyra raka serveess. Respekt!

Veckans sämsta

Rainer Schuettler har huserat på ATP-touren i evigheter känns det som och i veckan åkte han på sin första nollnoll förlust i karriären. Det måste svida oerhört hårt för tysken som dessutom fick genomlida debaclet på hemmaplan. Hans tankar under matchen kanske var någon helt annanstans, varför inte i skidbacken...

Här går det också utför för Schuettler...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0