Prestigefylld finaldag

Äntligen är det söndag och finaldags på sina håll och kanter i Europa. I Estoril ställde dock vädret till det för spelet igår, schemat fick skjutas upp så pass länge att semifinalen mellan Blake och Davydenko inte hann spelas klart på grund av mörker.
I väntan på att den matchen skall slutföras tänkte jag skriva ett par ord om dagens två andra finaler så länge:

BMW Open
Final
Tomas Berdych - Mikhail Youzhny

Väldigt kul att dessa två herrar får mötas i en final i Munchen. Även om ingen av dem är speciellt gammal(Youzhny 26 år, Berdych 23år) så känns det ändå som att båda två har varit med väldigt länge och fightats på en hög nivå.
Detta blir deras nionde möte och det är ryssen Youzhny som har ett litet plusfacit över de åtta tidigare mötena, han har nämligen fem segrar och Berdych har sedermera vunnit tre av matcherna. I dag ger jag dock Berdych favoritskapet eftersom han har spelat förvånansvärt bra tennis under hela veckan. I går slog han ut Chardy från Frankrike som jag trodde väldigt mycket på och innan dess så satte han inte fingrarna emellan när han kämpade ner Hewitt i en tung tresetare.
Dock ska vi inte räkna ut Youzhny som igår slog ut sista hemmahoppet i turneringen Daniel Brands. Nyckeln till seger där var att Youzhny till slut lyckades tämja Brands servar och att Brands blev lite tagen av stundens allvar.

Serbia Open
Final
Novak Djokovic - Lukasz Kubot

Jag har redan berömt polacken Kubots insats som mycket överraskande har tagit sig till final men vinner han finalen kommer jag nog vika mig på mitten av förundran. Sällan har väl en favorit i en ATP-final varit lika solklar som i denna matchen.
Kan väl sammanfatta det som en väntad saga med lyckligt slut då hemmafavoriten Djokovic infriar publikens förväntan.


edit. Matchen Davydenko - Blake gick precis in i ett avgörande set så återkommer med resultat när matchen är slut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0