Tjuvstart i Madrid

Som vanligt när det gäller Mastersturneringar så brukar dem tjuvstarta med några matcher på söndagen för att underlätta för det tuffa schemat under veckan. Gårdagens resultat har jag redan rapporterat så jag tycker vi kaster oss direkt in i hetluften.
Det är alltså dags för en ny Mastersvecka i Madrid, som för första gången spelas utomhus på grus. Turneringen har alltid annars varit förpassad till senare på året och spelats inomhus. I år tyckte alltså ATP att det var dags att ändra lite på schemat och Madrid var den staden som det vidrörde mest. Nu tror jag inte spanjorerna har några som helst problem med det eftersom grus är deras paradunderlag och det lär säkert bli enklare att dra dit publik.
Det är ett riktigt stjärnspäckat startfält som spanjorerna kan skylta med där 13 av de 15 bästa kommer till start. De enda som saknas är Gael Monfils och Fernando Gonzalez som båda två tvingats tacka nej på grund av skador. Som vanligt när det gäller grusturneringar så är det naturligtvis Rafael Nadal som är storfavorit. Hans dominans på gruset börjar bli lite tråkig nu så det skulle vara guld värt om någon lyckades chocka spanjoren. Jag sätter som jag sagt tidigare mitt hopp till Novak Djokovic och jag kan inte föreställa mig någon annan som skulle kunna ro på Nadal när han spelar på sin normala grusnivå.
För att nämna någon skräll som jag alltid brukar göra inför Mastersturneringarna så får jag nog säga Jeremy Chardy. Nu ska det i och för sig mycket till för att han ska ta sig långt men det är en spelartyp jag gillar väldigt mycket så det skulle vara extra skoj om han tog sig förbi några rundor.

Ska denne mannen kunna hota i årets upplaga av Madrid Open?...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0